Falsk Ischias

Falsk ischias och riktig ischias

Falsk ischias är ett tillstånd som i mångt och mycket påminner om den mer elaka varianten ischias. Och det är inte alltid så enkelt att veta vilken av varianterna vi drabbats av, när smärtorna i ländryggen är som värst.

Men de som skiljer dem åt är att falsk ischias inte beror på att du har diskbråck eller på annat sätt fått en skada på en av diskarna. Det är dock fortfarande ett smärtsamt tillstånd, och bör behandlas om det inte går över av sig självt.

Här på Ischiasspecialisterna har vi stor erfarenhet av ryggproblem, och du är alltid välkommen till någon av våra kliniker i Stockholm, Göteborg eller Malmö, där vi behandlar alla typer av ryggproblem.

Vad är falsk ischias?

Falsk ischias är betydligt vanligare än ”äkta” ischias. Oftast är smärtan inte lika intensiv, och problemen beror inte på en skadad disk eller problem i ischiasnerven. Så hur känns då falsk ischias?

Du kan i de flesta fall enkelt känna efter om du har riktig eller falsk ischias, genom att ställa några korta frågor till dig själv.

  • Sprider smärtan sig till nedanför knät?
  • Har du känt av att musklerna i benen är försvagade?
  • Har du känt domningar i benen eller tappat känseln?

Svarar du nej på dessa frågor, är det med stor sannolikhet falsk ischias du drabbats av.

Vad beror falsk ischias på?

Eftersom falsk ischias inte uppstår på grund av en skadad disk, får vi leta efter orsakerna på andra håll. Smärtorna du upplever kan då istället härröra från själva ryggraden eller bäckenlederna. Och några av de faktorer som kan utlösa besvären kan vara:

  • Du har överansträngt eller felbelastat ryggen.
  • Dina ben kan vara olika långa.
  • Du går omkring i felaktiga skor.
  • Du dras med en gammal skada på foten eller i benet.
  • Du har gjort ovana rörelser som ansträngt ryggen, t.ex. skottat snö eller grävt i trädgården.

Andra orsaker kan vara att du har suttit länge framför datorn, en ställning som ofta medför att man sitter med dålig hållning. Felaktiga lyft är också en riskfaktor.

Hör du till den grupp män som alltid har plånboken i bakfickan? Att sitta länge på en stol på det viset kan också göra att ryggen blir snedbelastad, med ischiasliknande smärtor som följd.

I grund och botten är falsk ischias den term som används för att beskriva det tillstånd som uppstår när de perifera regionerna av ischiasnerven komprimeras.

Kompressionen orsakas oftast av spänningar som har skapats inom sätesmusklerna, som är de mycket stora muskler som faktiskt utgör skinkan och de hjälper låren att ha en bra rörlighet.

Piriformis muskel eller ens psoases-muskler kan också orsaka spänning. Psoas är en muskel som har till huvuduppgift att hålla samman över- och underkropp. Psoas består egentligen av tre muskler, Psoas Major, Psoas Minor och Iliacus. Spänningar inom dessa kan ofta skapa problem med de perifera delarna av ischiasnerven så att de komprimeras vilket skapar smärtor.

Falsk ischias symtom

Precis som med vanlig ischias känner man en smärta i ländryggen, som kan stråla ner över rumpan och ut i ett eller båda benen. Men med falsk ischias går smärtan aldrig ner under knät.

Man brukar säga att smärtan inte är lika intensiv, utan mer diffus än äkta ischias. Det kan vara svårare att peka på exakt var det gör ont. Men det är olika från person till person – falsk ischias kan mycket väl göra minst lika ont.

Du kan också känna smärtor i ryggslutet när du reser dig efter att ha suttit länge. Falsk ischias kan också ge smärtor i höften som kan vara så kraftiga att du haltar.

Boka behandling här

Hos oss får du snabbt träffa rätt behandlare för just din skada. Våra behandlare är Leg. Naprapater och Kiropraktorer. 

Vi har flera kliniker i Stockholm Göteborg och Malmö

Hur kan jag själv lindra falsk ischias med övningar?

Precis som fallet är med äkta ischias, gäller att rörelse är bästa medicinen. Och istället för att sjunka ned i sängen eller soffan och försöka vila bort det onda, är det bättre att försöka leva ett så normalt liv som möjligt. I början kan du ta udden av den värsta smärtan med hjälp av receptfria värktabletter.falsk ischias behandling

Kroppen är bra på att läka sig själv, och vi kan hjälpa till genom att hålla oss i rörelse med lättare träning som promenader, försiktig löpning och simning, i kombination med stretchövningar. Om du klarar av det, så är t.ex. yoga mycket bra för såväl ryggen som resten av kroppen.

Försök också att vara medveten om din kroppshållning i olika sammanhang. Ofta när vi t.ex. arbetar vid datorn får vi en hopsjunken ställning i kombination med ”gamnacke”. Viktigt här är att datorskärmens övre del ska vara i höjd med dina ögon.

Dina skor är viktiga. Om du trampar runt i dåliga skor är risken större än om du investerar i ett par skor som är sköna att gå i, och som gör att foten kan fungera som den är tänkt att göra.

Klicka här: tre bra övningar.

Behandling

Hur gör vi då för att ta bort smärtan som uppstått av falsk ischias? Vid ett besök hos oss på Ischiasspecialisterna tar vi först och främst reda på att det verkligen är falsk ischias du har, och inte har drabbats av diskbråck.

När du söker behandling hos oss, får du träffa en naprapat eller kiropraktor med mångårig vana av alla typer av ryggskador, och som är experter på just ditt tillstånd. Behandlingen utförs av legitimerade behandlare med stor erfarenhet.

Det finns flera olika typer av behandling som kan vara aktuella, bland annat stretching, manipulation och akupunktur, för att nämna några.

Inledningsvis gör vi en grundlig undersökning för att kunna ge rätt typ av behandling. Skulle vi dock komma fram till att våra behandlingsmetoder inte är det rätta för just dina ryggproblem, remitterar vi självklart vidare till lämplig vårdform. Det kan till exempel i sällsynta fall vara nödvändigt med ett kirurgiskt ingrepp.

Ischiasspecialisterna finns på flera kliniker i Stockholm, Göteborg och Malmö där vi behandlar ischias relaterade problem.